Unschuld abschaffen

Nicht die Schuld abschaffen, denn die bleibt vermutlich (vorerst?) ein notwendiges Werkzeug in einem Streben für Gerechtigkeit. Auch nicht behaupten alle seien schuldig, oder alle wären gleich schuldig.

Sondern die äußere gesellschaftliche und innere unbewusste Fixierung auf die Unschuld loslassen.

Wie viel von meinem Handeln ist ein vorauseilendes Beweisen meiner Unschuld? Wie viel davon ist geprägt von der Angst, irgendeiner Schuld bezichtigt zu werden? Wie viel von unserem kollektiven Handeln ist geprägt von dem, wie wir untereinander Polizei und Gericht spielen, benennen, wer was darf und wer was soll, übereinander richten mit kleinen und großen Urteilen?

Und wie oft vergessen wir in diesem Richten uns mit dem zu beschäftigen, was geheilt und repariert werden muss, und was wir dazu beitragen können.

Schreibt Prentis Hemphill in diesem Post

I still think innocence and blame and shame and guilt are important concepts to trouble as we reimagine relationship. Innocence/guilt so often focus on the verdict but not the hurt, and definitely not the repair. For most of what happens between us that frame fails to produce healing, accountability or learning. Where is the harm/hurt? Where is repair needed? What is your contribution? These questions are what can begin to guide us towards meaningful engagement and change. Declaring innocence and therefore rightness can become a habit of non reflection that doesn’t speak to the entangled, messy beings we often are.

Prentis schlägt einen nicht-binären Blick vor, einer der nicht nur schuldig-unschuldig kennt, sondern der akzeptiert, dass wir alle verletzen und verletzt sind, dass es ein Spektrum von Ehrlichkeit, Verantwortung, Bewusstsein gibt:

Auszüge aus Prentis’ berührendem Essay Letting go of Innocence

Innocence offers safety, while guilt leaves you at risk for expulsion and isolation. Neither are fixed states, identity traits, but we treat them that way. And so many times in supporting people to wade through hard feelings, hurt feelings, harm, I’ve found that so many of us want innocence separate from accountability. We want an independent party to deem us innocent so we don’t have to look further, feel more, or understand ourselves. On the so called other side, we do everything we can to avoid guilt - we stretch truths, obscure intentions, omit information, build alliances to prevent ourselves from being seen as culpable.

(…) innocence won’t stop [harm] and won’t heal us. Neither will guilt. What changes us are the processes of making amends, incorporating another’s reality into our own, of knowing ourselves, our motivations, of being in practice that interrupts our unconscious and violent flailing. What changes us is vulnerability, acknowledgement, and responsibility.

(…) What if we could see ourselves less as innocent, but as harmed and harming, more or less honest, more or less able to be conscious when triggered, more or less manipulative, more or less willing to take responsibility for our own change, more or less caught in patterns.

Can we ween ourselves off of the myth of purity, of innocence embedded in our supremacist and exceptionalist structures?


siehe auch Reinheit als Konzept ist eher schädlich